Podpisanie umowy na przebudowę ulicy Kościelnej w Kozach
W ramach prac zostanie wzmocniona asfaltowa nawierzchnia jezdni. Przebudowane zostaną obustronnie chodniki z ustawieniem nowych krawężników oraz przejścia dla pieszych. Powstaną nowe przejścia tzw. „wyniesione” z kostki granitowej. W sumie pojawią się cztery nowe przejścia: trzy w rejonie przebudowywanej ulicy Kościelnej oraz jedno w rejonie skrzyżowania ulicy Nadbrzeżnej z ulicą Miodową. Znacząco wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa osób pieszych przemieszczających się w rejonie ulicy Kościelnej.
Termin realizacji zadania określono w umowie na dzień 30 września 2020 roku. Wartość umowna zadania wynosi 378 700 złotych. W ramach realizacji tego zadania Gmina Kozy złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków programu pod nazwą: „Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka”. Nasz projekt otrzymał pozytywną ocenę na pierwszym etapie weryfikacji i został przesłany do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Czekamy na ostateczne rozstrzygnięcia w tej kwestii. Możliwa kwota otrzymania dofinansowania wynosi 100 000 złotych.
Społeczna Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Kozach na posiedzeniu w dniu 20.02.2020 r. uznała aktualny stan infrastruktury drogowej przedmiotowego odcinka ulicy Kościelnej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Dworcową jako niewystarczający dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu dla pieszych oraz kierujących pojazdami. W związku z ograniczoną widocznością w rejonie przejść, proponowane przez Urząd Gminy w Kozach rozwiązania zawarte w projekcie modernizacji mogą realnie wpłynąć na wyraźne zredukowanie zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Z danych policyjnych informatycznych systemów rejestracji wynika, że w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 1 lutego 2020 roku na całej ulicy Kościelnej doszło do 14 zdarzeń w ruchu drogowym (wypadki z rannymi oraz bez osób rannych – obiegowo określanych kolizją). Były to, m. in. potrącenie pieszej, wypadek komunikacyjny zakończony ciężkimi obrażeniami ciała, wypadek komunikacyjny zakończony średnimi obrażeniami ciała, kolizje pojazdów. Policjanci zwracali uwagę na następujące problemy:
- słabą widoczność w polu widzenia kierowców włączających się do ruchu z prostopadle biegnących ulic Dworcowej i Młyńskiej,
- zasłaniające obiekty w postaci drzew znajdujące się przy przejściach dla pieszych,
- brak wyróżnienia przejść dla pieszych, poza minimalnym oznakowaniem poziomym P-10 i pionowym D-6.
Istnieje potrzeba zastosowania rozwiązań z zakresu inżynierii drogowej, która zminimalizuje ryzyko potrąceń, w szczególności małoletnich użytkowników uczęszczających do pobliskich szkół.